LEERVRAGEN H2

MILIEU EN BEVOEGDHEDEN


LEERVRAGEN

De leervragen die we zo gaan maken, kun je beantwoorden via de tekstvelden hieronder. In deze opdracht gaan we specifiek onderzoeken hoe de politie binnen de milieutaak effectief gebruik kan maken van bevoegdheden binnen de wettelijke kaders en hoe kan worden samengewerkt met toezichthouders van bijvoorbeeld de Gemeente. Door de opdracht stap voor stap door te nemen, krijg je meer inzicht in de werkwijze en uitdagingen van de milieutaak, en leer je hoe je jouw rol hierin kunt versterken. 

AANWIJZING ECONOMISCHE DELICTEN

  1. Welk artikel van de Wet op de Economische Delicten benoemd de wetgevingen en artikelen welke als economisch delict in de zin van de Wet op de Economische Delicten zijn aangemerkt? 

OPSPORINGSAMBTENAREN

  1. Kan de opsporingsambtenaar de opsporingsbevoegdheden uit de Wet op de Economische Delicten ten behoeve van strafrechtelijk onderzoek zonder enige aanleiding toepassen of heeft deze hiervoor een aanwijzing nodig? Beredeneer uw antwoord.

TOEZICHTHOUDERS

  1. Heeft een toezichthouder een aanleiding nodig om bevoegdheden uit de Algemene Wet Bestuursrecht ter controle op naleving van wet- en regelgeving toe te passen? Beredeneer uw antwoord.

VAN TOEZICHT NAAR OPSPORING

  1. Een toezichthouder vraagt u als politieambtenaar ondersteuning te bieden voor de veiligheid bij een bestuursrechtelijke controle van een bedrijfspand. Tijdens de controle in het bedrijfspand treft u terwijl u achter de toezichthouder aan loopt een persoon met een tas waarin een grote hoeveelheid harddrugs verpakt zit. Wat zijn uw mogelijkheden als politieambtenaar en waar dient u rekening mee te houden?

BESTUURLIJKE SANCTIE

  1. Een toezichthouder legt aan een bedrijf na herhaaldelijke waarschuwingen een bestuurlijke dwangsom op. Is deze bestuurlijke dwangsom een strafrechtelijke maatregel in de zin van het wetboek van strafrecht en de opbouw van strafrechtelijke dossiervorming? Beredeneer uw antwoord. 

EINDE LEERVRAGEN

U heeft de leervragen met succes doorlopen. 

De beoordeling van de gemaakte leervragen ontvangt u per e-mail. Indien van toegevoegde waarde ( of bij een onvoldoende resultaat ) ontvangt u per e-mail individuele feedback en toelichting van uw docent. 

 

U kunt op de onderstaande button klikken om naar het volgende leerpad te gaan. Heeft u liever een pauze? Dan kunt u ook terugkeren naar het hoofdmenu.